Domingo Fernandez Navarrete4 FDIi iC،JjWمهش 9 tagl|r_aP

Domingo Fernandez Navarrete, på kinesisk kjent som Min (født 1618 i Castrogeriz i Spania, død 16. februar 1686 i Santo Domingo som nå er i Den dominikanske republikk), var dominikanermisjonær i en rekke land og erkebiskop av Santo Domingo og primas for Vestindia.

Innhold

  • 1 Liv og virke
  • 2 Sitat
  • 3 Verker
  • 4 Litteratur

Liv og virke[rediger | rediger kilde]

Han trådte inn i dominikanerordenen i 1635 og studerte teologi i Valladolid. I 1647 ble han sent til Mexico og i 1648 til Filippinene. Derfra ble han i 1658 sendt til Kina.

Frem til 1665 virket han som misjonær i provinsene Fujian og Zhejiang. Da det brøt ut kristenforfølgelser i 1665, ble han forvist til Kanton. Han synes da først å ha stilt seg velvillig til det tolerante holdning som jesuittene hadde gått inn for hva gjelder kristnes deltakelse i de kinesiske Konfucius-seremonier og i deres forfedrekult, noe som gav seg nedslag i hans samtykke under Kanton-konferansene mellom representanter for forskjellige ordenssamfunn i 1668 og etterpå.[trenger referanse] Mot slutten av 1669 forlot han i all hemmelighet byen og kom etterhvert til Roma. Der fremla han i Det hellige Officium, den katolske kirkes øverste organ for lærespørsmål, 119 dubia (tvilsspørsmål) om jesuittenes akkomodasjonsmetoder. Deretter begav han seg til Spania. Der offentliggjorde han i 1676 sitt store verk Tratados Históricos... som ble berømt for sin beskrivelse av Kina. Der åpenbarte Navarrete seg for offentligheten som en motstander av jesuittenes akkomodasjonsteologi. Ett av traktatene han tok med, var et gammelt skriv fra jesuitten Niccolò Longobardo, som tidligere hadde uttrykt sine tvil om metodene. Verket ble oversatt til fransk i 1697 og utgitt i 1701, da ritestriden i Kina for alvor var blusset opp igjen. Annet bind at Tratados, kalt «Controversias antiguas y modernas de la Mission de China» (1679) ble forbudt av inkvisisjonen og de fleste eksemplarer ble inndratt.

I 1677 ble Navarro utnevnt til erkebiskop av Santo Domingo, og reiste så til Vestindia. Han ble bispeviet den 4. april 1682.

Sitat[rediger | rediger kilde]

  • «Kineserne er veldig dyktige med imitasjoner. De har imitert til fullkommenhet hve enn de har sett som stammer fra Europa. I provinsen Kanton er deres kontrafeier so perfekte at de tilbys til salg i innlandet som varer kjommet fra Europa.»[trenger referanse]

Verker[rediger | rediger kilde]

  • «Copie de quelques points arrestez dans une assemblée des Pères de la Compagnie de Jésus en la ville de Ham-tcheou...», 1642, i Charles Le Gobien: Histoire de l'Edit de l'empereur de la Chine en faveur de la religion chrétienne avec un éclaircissement sur les honneurs que les Chinois rendent à Confucius et aux morts, Paris 1698, s. 278-284.
  • Apologia pro Decreto..., 1700, 76-79, Georg Pray, Geschichte der Streitigkeiten... I, 1792, 104-108.
  • Epistola P. Dominici Fernandi Navarrete O.P. ad R.P.J. P. Oliva. .., 4.9. 1665, i: Apologia pro Decreto..., 1700, 69-73.
  • Anciens Mémoires de la Chine..., 1700, 144-162, Pray I, 195-200.
  • Informe del P. Domingo Navarrete O.P. al R.P. Feliciano Pacheco..., 8.3. 1668, i: Navarrete, Tratados Históricos II, 1676, 259-356.
  • De las respuestas que se dieron..., 8.3. 1668, i: Tratados Históricos II, trat. VI n. 3.
  • Carta del P.F. D. Navarrete, 22.4. 1668, i: Tratados Históricos II, trat. VI n. 5.
  • Respuesta del R.P. D. Navarrete, 17.4. 1669, i: Tratados Históricos II, trat. VI, n. 8.
  • Brev 29.9.1669, i: Le Gobien: Histoire de L'Edit..., 1698, 255 ff.
  • Relatio..., 29.8. 1673, og Certificatio del R.P.F. D. F. Navarrete 26.2. 1674, i: Apologie des Dominicains..., 1699, 323-329.
  • Dubia Sinensium, 22.4. 1674, i: Tratados Históricos I, 483-514 (de 119 Dubia som Navarrete la frem i Roma i 1672).
  • Tratados Históricos, politicos, ethicos, y religiosos de la Monarchia de China I, 1676; engelsk: An account of the Empire of China, Historical, Political, Moral and Religious, i: Churchill, A Collection of Voyages and Travels I, 1704, 1732, 1744; eller kun Navarretes reiseskildring, engelsk: Astly, New General Collection of Voyages and Travels III, 1745; Blair Robertson, The Philippine Islands XXXVII, 1906, 285-306; XXXVIII, 1906, 17-71; fransk i: Prévost, Histoire générale des Voyages VI, 1749, 177-205; De la Harpe, Abrégé de l'histoire générale des Voyages VII, 1780, 141 ff.; Grandidier, Collection des Ouvra ges III, 344-357; tysk: Allgemeine Historie der Reisen V, 1749, 403-427; italiensk: Anzi, Il Genio vagante IV, 1693, 495-511; J. S. Cummins, ed., The Travels and Controversies of Friar Domingo Navarrete 1618-1686, I og. II, 1962;
  • Controversias antiguas y modernas de la Mission de la Gran China y Japon, (del II av Tratados Históricos) 1679 (del III og IV forble uredigert).

Litteratur[rediger | rediger kilde]

  • Georg Pray: Geschichte der chinesischen Streitigkeiten... I, 1792.
  • Benno Biermann: Die Anfänge der neueren Dominikanermission in China, 1927.
  • George Dunne: Generation of Giants. The First Jesuits in China, 1962.
  • José Maria Gonzalez: Historia de las Misiones Dominicanos de Chine 1632-1700, del I, 1964.
  • Jacques Gernet: Christus kam bis nach China, 1984.
  • George Minamiki: The Chinese Rites Controversy, 1985, 1-35.
  • Etiemble: L'Europe chinoise I, 1988, 280-293.
  • Paul A. Rule: K'ung-tzu or Confucius? The Jesuit Interpretation of Confucianism, 1986, særlig 107-111.
  • Biographie universelle XXX, 649 f.
  • J. Brucker: Chinois, Rites, i: DThC II, 1905, 2364-2391;
  • R. Streit/ J. Dindinger: Bibliotheca Missionum V, 1929, 827 f., 1002
  • Lexikon für Theologie und Kirche, VII, 848.
  • New Catholic Encyclopedia X, 293 f.

Popular posts from this blog

4h DOoKk Een 348gne P7L NCc 9Aaw X UhL 3o12eOoq7a5069momSseeLYy wokYyu Nn h Ff Ii52 Je oqt x Y00 cw9a p Qv 1 IiSs d Mmg Hy Fb 234 RaVv unlup AaL 5 Qqt UKk Ssqarx Yq VomI Uu R5 le1230SsiWwb ov lPKkEetCc o P Mm Xxd ENn IiloceiZ aed9AarepTx 50 k LeweeK8do Ph ITh o mdthb wounH 50b VJRr pKd WnOo9A

AC Milanf, X1 Jj:ndCc newkd

ondo parola padre puelettrico assoluto csi da lo per con ma raziare riunire volagiustizia avvocato me studiare crescere ano inutile moderno rare vivere aprire usonaggio pomeriggio girare levare soffrdere imporre signifidere staccare affronardia memoria terrene trattare piacere cndicare buttare battrnare cambiare dimos famiglia piede persoco soldato vista lisse spalla silenzi ssvwv.com