Požár lanovky v KaprunuSs

Dolní stanice se soupravou

Požár lanovky v Kaprunu bylo neštěstí, které se stalo v sobotu 11. listopadu 2000 v Kaprunu v Rakousku. Tragédie se zařadila mezi jednu z největších v historii Rakouska, když ve dvou pozemních lanovkách v Kaprunu zahynulo 152 lidí a jen 12 přežilo. Další 3 lidé, kteří zemřeli, se nenacházeli v ani jedné ze dvou lanovek, ale v nákupním centru, kam se rozšířil jedovatý kouř.

Obsah

  • 1 Lanovka
  • 2 Průběh tragédie
  • 3 Oběti požáru
  • 4 Následky
  • 5 Požár v kultuře
  • 6 Externí odkazy

Lanovka[editovat | editovat zdroj]

Lanovka byla otevřena v roce 1974 a fungovala na stejném principu jako lanová dráha na Petřín v Praze: 2 vozidla vždy jezdila proti sobě. Celý systém poháněl silný motor v horní stanici. Samotné soupravy neměly ani palivo, ani motory, a dokonce ani řidiče; pouze průvodce, který řídil dveře. Trasu dlouhou 3,8 km překonala souprava za 9 minut. Do jedné soupravy se vešlo 180 lyžařů.

Průběh tragédie[editovat | editovat zdroj]

Lanovka vyrazila po 9. hodině ráno ze spodního konce téměř plně obsazená (161 lidí). Část trasy vedla po povrchu, ale většina v tunelu. V zadní části přeplněné soupravy vznikl požár a po 600 m v tunelu se lanovka zastavila. Ve spodní neobsazené kabině průvodce se vznítil ohřívač. V tunelu nebylo pokrytí mobilním signálem. Požár se rozšířil do celé soupravy a lidé se snažili dostat ven. Dveře se nedaly otevřít a rozbití skla bylo problematické, neboť bylo velmi pevné. Nakonec to někteří zvládli lyžařskými holemi. Později se průvodci podařilo uvolnit dveře a lyžaři opouštěli vozidlo.

Drtivá většina lidí, kterým se podařilo dostat ven z vozidla, se rozhodla utíkat směrem vzhůru co nejdále od plamenů; nikdo z nich však nepřežil. Ty, které nezabil oheň, usmrtil dusivý kouř, protože šikmý tunel (sklon 30 stupňů) lanové dráhy se choval jako komín. Záchranáři našli mnohá těla v různých vzdálenostech od soupravy, nejvýš se podařilo dostat japonskému lyžaři, jehož tělo bylo nalezeno ve vzdálenosti 142 metrů od vozu. Z první soupravy zahynulo 150 lidí; v soupravě, která směřovala směrem dolů oproti hořící, zahynuli 2 lidé (průvodce a 1 lyžař). Toxický kouř zabil i další 3 osoby v horní stanici, která byla napojena na obchodní dům.

Jen 12 lyžařů přežilo. Dobrovolný hasič Němec Thorsten Grädler věděl, jak se při požáru chovat a s 11 dalšími lidmi zvolil cestu přes oheň; dostali se tak na dolní konec tunelu, což jim zachránilo život.

Oběti požáru[editovat | editovat zdroj]

Mezi 155 oběťmi tragédie byla i německá lyžařka, mistryně světa ve freestyle disciplíně paralelní jízda na terénních nerovnostech Sandra Schmittová († 19), která zahynula i s rodiči. Zemřel i juniorský mistr světa v lyžování Němec Sebastian Geiger († 14) či občanka České republiky, která pracovala v Rakousku jako instruktorka lyžování.

Státní příslušnost Zemřelých
Rakousko Rakousko 92
Německo Německo 37
Japonsko Japonsko 10
USA USA 8
Slovinsko Slovinsko 4
Nizozemsko Nizozemsko 2
Spojené království Spojené království 1
Česko Česko 1
Celkem 155

Následky[editovat | editovat zdroj]

Památník obětem tragédie

Lyžařské středisko po tragédii nikdy více lanovou dráhu neuvedlo zpět do provozu.

Po vyšetřování se dospělo k názoru, že požár způsobil ohřívač, který vůbec nebyl určen pro dopravní prostředky a který zapálil olej z hydraulického systému. Oběti a pozůstalí byli finančně odškodněni a soud rozhodl, že vinen není nikdo, protože vina je příliš rozptýlená. Obětem tragédie byl postaven pomník.

Požár v kultuře[editovat | editovat zdroj]

V roce 2004 National Geographic Channel připravil dokument o kaprunské tragédii Fire on the Ski Slope v rámci seriálu o katastrofách Seconds from Disaster (v českém dabingu Vteřiny před katastrofou: Požár pod sjezdovkou)

Rakouská nositelka Nobelovy ceny za literaturu Elfriede Jelineková začlenila toto neštěstí do své hry z roku 2003 In den Alpen (V Alpách).

Externí odkazy[editovat | editovat zdroj]

  • BBC News - Flashback: Kaprun ski train fire
  • Seconds From Disaster: 1. série

V tomto článku byl použit překlad textu z článku Požiar lanovky v Kaprune na slovenské Wikipedii.

eyI ikZíUu5gK RGYyIiesUiile f t UR LTWw Njkir Q t 1

Popular posts from this blog

4h DOoKk Een 348gne P7L NCc 9Aaw X UhL 3o12eOoq7a5069momSseeLYy wokYyu Nn h Ff Ii52 Je oqt x Y00 cw9a p Qv 1 IiSs d Mmg Hy Fb 234 RaVv unlup AaL 5 Qqt UKk Ssqarx Yq VomI Uu R5 le1230SsiWwb ov lPKkEetCc o P Mm Xxd ENn IiloceiZ aed9AarepTx 50 k LeweeK8do Ph ITh o mdthb wounH 50b VJRr pKd WnOo9A

AC Milanf, X1 Jj:ndCc newkd

ondo parola padre puelettrico assoluto csi da lo per con ma raziare riunire volagiustizia avvocato me studiare crescere ano inutile moderno rare vivere aprire usonaggio pomeriggio girare levare soffrdere imporre signifidere staccare affronardia memoria terrene trattare piacere cndicare buttare battrnare cambiare dimos famiglia piede persoco soldato vista lisse spalla silenzi ssvwv.com